آپدیت نود 32

جدیدترین آپدیت جدید نود32 – یوزرنیم و پسورد روزانه نود32 – آخرین آپدیت رایگان نود32 – یوزرنیم و پسورد امروز – دانلود و دریافت کد، کلید، شماره سریال، لایسنس نود 32

آپدیت نود 32

جدیدترین آپدیت جدید نود32 – یوزرنیم و پسورد روزانه نود32 – آخرین آپدیت رایگان نود32 – یوزرنیم و پسورد امروز – دانلود و دریافت کد، کلید، شماره سریال، لایسنس نود 32

جدیدترین آپدیت جدید نود32 – یوزرنیم و پسورد روزانه نود32 – آخرین آپدیت رایگان نود32 – یوزرنیم و پسورد امروز – دانلود و دریافت کد، کلید، شماره سریال، لایسنس نود 32

بایگانی
  • ۰
  • ۰

  آیا گرم کردن درجا خودرو در زمستان کار صحیحی است؟

گرم کردن درجا خودرو: یکی از معروف ترین باورها درباره خودرو، گرم کردن درجا خودرو در فصل زمستان است. اما آیا تابه حال از خود پرسیده اید که این باور تا چه اندازه علمی و درست است؟به صورت یک سنت قدیمی خیلی ها عادت دارند که در زمستان بعد از استارت زدن خودرو چند دقیقه ای را به صورت درجا برای به اصطلاح گرم کردن موتور صبر کنند. اما این کار واقعا علمی است؟
اما تحقیقات نشان داده که این کار نه تنها سودی به حال موتور ماشین ندارد بلکه حتی می تواند به موتور صدمه برساند.

در گذشته های نه چندان دور، قبل از ورود کامپیوترها به عرصه خودرو، مهندسین برای طراحی سیستم سوخت رسانی از کاربراتور استفاده می کردند. کاربراتورها عموماً مجهز به امکاناتی برای تشخیص برخی شرایط خاص کاری نظیر هوای سرد محیط، و به دنبال آن اتخاذ تصمیم مناسب با این شرایط نبودند. در نتیجه نیاز به سوخت بیشتر برای راه اندازی خودرو در فصل سرد، به صورت خودکار توسط سیستم سوخت رسانی احساس نمی شد. برای غلبه بر این مشکل، خودروها مجهز به مدار ساسات شدند. راننده با کشیدن اهرم ساسات، مانع ورود هوای زیاد به پیشرانه می شد و از این طریق با تبخیر مقدار معینی از سوخت، مخلوط غنی تری از سوخت و هوا به محفظه احتراق وارد شده و راه اندازی پیشرانه آسان تر انجام می گرفت. حال اینکه مدار ساسات با جلوگیری از ورود هوای زیاد به پیشرانه باعث افت توان خروجی می شد؛ در نتیجه پدران ما مجبور بودند دقایقی را داخل خودروی سردشان خیره به نشانگر دمای آب سپری کنند! با گرم شدن پیشرانه، آن ها مدار ساسات را غیرفعال کرده و حالا می توانستند با فشردن پدال گاز، توان مورد نیاز برای حرکت خودرو را تأمین کرده و به جاده بزنند.

در واقع در زمان خودروهای کاربراتوری شاید این مسئله نیاز بود اما اکنون به صورت کامل باید آن را برای موتورهای انژکتوری فراموش کرد.

گرم کردن موتورهای بنزینی در جا نه تنها تلف کردن سوخت است بلکه باعث می شود که روغن از روی سیلندر و پیستون ها به اطراف پاشیده شود و اثر مخربی بر عمر موتور خودرو داشته باشد.

گرم کردن درجا خودرو

معایب گرم کردن درجا خودرو

در زمان سردی هوا بنزین به راحتی تبدیل به بخار نمی شود و به همین خاطر بخار سوخت به اندازه کافی تولید نمی شود. همین مسئله باعث می شود احتراق به خوبی صورت نگیرد. اما موتور خودروهای انژکتوری طوری طراحی شده اند که در زمان سرد بودن موتور برای احتراق مناسب مقدار بیشتری سوخت وارد محفظه می کند.
در این وضعیت گرم کردن خودرو به صورت درجا باعث می شود که مقدار زیادی سوخت اضافی وارد محظه احتراق شود و بخشی از آن به دیواره های سیلندر برسد و روغن موجود در پیستون ها را با خود بشوید. این روند به تدریج کاهش عمر موتور را به دنبال دارد.

گرم کردن درجا خودرو که دست کم ۴ ساعت خاموش بوده، فرسودگی مکانیکی را به بار می آورد. وقتی موتور خودرو، درجا کار می کند، باعث تولید نوعی کربن می شود و کربن حاصله نیز، قطعات موتور را به سرعت فرسوده می کند. همچنین به دلیل جریان نیافتن روغن، قطعات داخل موتور بر اثر تماس با هم; شروع به سایش می کنند.
موتور خودرویی که درجا کار می کند، %۵۰ بیشتر وقت می برد تا گرم شود و چون دیرتر گرم می گردد بالطبع صدمه نیز می بیند.
موتوری که به جای ۵ دقیقه، در مدت زمانی برابر ۱۰ دقیقه گرم شود; دو برابر مقدار معمول، گازهای سمی تولید می کند و موتوری که به جای گرم شدن از طریق حرکت آرام، یعنی به جای ۵ دقیقه۱۰ ; دقیقه کار کند، عمرش تا %۳۰ کوتاه تر می شود.

جذب سوخت در روغن و شستن آن از سطوح تماس: برای جلوگیری از تماس فلز با فلز و ایجاد سایش، لایهٔ نازکی از روغن، سطوح تماس را می پوشاند. در شرایط سرد بخشی از سوخت، جذب لایهٔ روغن شده و با توجه به خاصیت شویندگی سوخت، باعث از بین رفتن لایه و سایش فلزات می شود.

گرم کردن درجا خودرو

واحد کنترل الکترونیکی (ECU) برای راه اندازی سرد خودرو چگونه عمل می کند؟

واحد پردازش با اطلاعاتی که از حسگر دمای مایع خنک کاری دریافت می کند، شرایط راه اندازی سرد پیشرانه را تشخیص داده و به دلایلی که در بالا توضیح داده شد، ۵ تا ۱۰ برابر بیش از مقدار عادی سوخت مورد نیاز برای احتراق را فراهم می کند و این رویکرد تا زمان گرم شدن کامل پیشرانه ادامه می یابد. البته موارد دیگری مانند ریتارد کردن جرقه به منظور افزایش دمای گازهای خروجی و تسریع فرآیند گرم شدن مبدل کاتالیزوری نیز در دستور کار قرار دارد.

گرم کردن درجا خودرو

راه اندازی صحیح خودرو در فصل سرما

سریع ترین روش برای گرم کردن پیشرانه، زیر بار قرار دادن آن، و نه کارکرد درجا در دور آرام است؛ بر همین اساس بلافاصله پس از روشن شدن خودرو آن را برانید! البته به دلایلی نظیر احتراق و روان کاری ضعیف در این شرایط، بهتر است تا قبل از گرم شدن پیشرانه از رانندگی خشن و اسپرت پرهیز کنید.

  • ۹۶/۱۰/۱۹
  • admin

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی